Често ние жените сме изложени на двойно по-висок риск от развитието на костно-ставни заболявания, едно от които е остеопорозата. Казват, че менопаузата и остеопорозата вървят „ръка за ръка“ и при настъпването на този период от живота ни, диагнозата е неизбежна. Какво трябва да правим в такава ситуация? Да се примирим и да поглъщаме лекарства до живот? Има ли възможност да предотвратим заболяването или поне да го забавим? Попитахме д-р Галя Кьосева какви мерки да предприем?

Д-р Кьосева, какво представлява остеопорозата?

Това е заболяване на скелета, характеризиращо се със загуба на костна маса и нарушение на микроструктурата на костта, което води до намалена костна плътност,  с висок риск от счупвания. Остеопорозатаможе да бъде няколко вида: генерализирана илилокализирана, първична и вторична (ендокринна, метаболитна, медикаментозна, имобилизационна).Най–често засегнатите са  жени в менопауза и възрастни хора, но се наблюдава и при хора на средна възраст. Съществени са промените в гръбначния стълб. Наблюдават се компресионни фрактури на телата на прешлените (един или повече), които се появяват понякога спонтанно, без съществени физически усилия. Възможно е да настъпят фрактура на шийката на бедрената кост и фрактура на радиуса на типично място.

Как влияе климактериумът на костно-ставния апарат и защо жените са по-уязвими?

Пост-климактеричната остеопороза се дължи на естрогенен дефицит, който води до повишено разграждане на костна тъкан. Обикновено засяга жени между 50-70 годишна възраст. При такива пациентки, хормоно-заместителната терапия трябва да бъде много добре прецизирана от специалистите – гинеколози и ендокринолози. Другата причина е наднормено тегло – има данни за съществуваща генетична предиспозиция. Като лекар винаги съветвам тези хора да обърнат внимание на начина си на живот и по-специално да наблегнат на правилно хранене: консумация на големи количества зеленолистни зеленчуци – зелени салати, лапад, ряпа, моркови, лук, магданоз, тиквички, броколи, чесън, риба, варени зърнени храни, ядки, семена. Трябва да се ограничи приема на сол, алкохол (потиска образуването на нова костна тъкан), газирани напитки (P-фосфорът в тях извлича Ca-калций от костите) и рафинирани въглехидрати (пречат на усвояването на Ca-калций и Mg-магнезий). Пациентите с наднормено тегло много често ограничават своята физическа активност, но покоя и инактивитета засилват разграждането на костната тъкан. С упоритост и воля, остеопорозата може да бъде забавена.

Съществуват ли рискови групи хора, извън жените в менопауза?

Пациенти с различни ендокринологични заболявания: хипертиреоидизъм, хипогонадизъм, хиперпаратиреоидизъм, някои злокачествени заболявания–множествен миелом, чернодробни проблеми и заболявания на храносмилателната система. Дългото лечение с кортикостероидни препарати много често води до развитие на остеопороза. Продължителната имобилизация при тежки фрактури, също е една от причините за локална остеопороза (на засегнатия участък). И не на последно място е възрастта – сенилна остеопороза. Засяга хора над 70 годишна възраст, поради дефицит на Ca–калций и намалена двигателна активност.

Как се лекува остеопорозата?

При преглед на пациента, трябва да се изяснят причините за остеопорозата, субективните оплаквания и рехабилитационния потенциал. При силни болки се назначават НСПС (нестероидни противовъзпалителни средства), защото болката и възпалението ограничават подвижността на костно–ставния апарат. След отзвучаване на острата болка с успех се прилагат средствата на физикалната и рехабилитационна медицина: преформирани фактори (електро и светло-лечение, ултразвук и лазер терапия). Главна роля има кинезитерапията – активни упражнения за подобряване на дихателния капацитет, упражнения за засилване на мускулатурата около гръбначния стълб, коригиране на гръдното изкривяване (кифоза), упражнения срещу дозирано съпротивление за различни групи мускули, лек релаксиращ масаж на мускулатура около гръбнака.

 Какво ще посъветвате хората, за да предотвратят или поне забавят развитието на остеопорозата?

Заниманията с физически упражнения са полезни само когато са съобразени с възможностите и не предизвикват излишно напрежение и преумора. Прекрасно влияе на организма плуването. Препоръчително е да се включват и разходки на чист въздух при благоприятно слънцеогряване - естествен източник на витамин D, чиито дефицит е една от причините за остеопороза.

 

 

 

Споделете:
Коментари
Facebook коментари